Het logboek lag een tijd stil wegens werkzaamheden achter de schermen van deze website. In die periode maakte ik aantekeningen in een klein boekje dat ik altijd bij me heb. Ze volgen hier in chronologische volgorde.
Er stonden, indien het allemaal zou lukken, drie concerten in Italië op de agenda voor de periode rond de jaarwisseling. We hielden rekening met een mogelijke quarantaine en reisden al op 18 december naar Venetië, voorzien van een negatief testbewijs, dat overigens nauwelijks gecontroleerd werd. Een quarantaine bleek niet nodig. Dat creëerde een licht vakantiegevoel waar we ons verder maar niet schuldig over voelden. Van de drie concerten bleef uiteindelijk één live stream concert op 5 januari over. De terugreis moesten we uitstellen, omdat we in Italië ook weer een negatief testbewijs te pakken moesten zien te krijgen. Ook dit werd vervolgens nauwelijks gecontroleerd.
Op 13 januari ging ik naar een concert in de Philharmonie de Paris. Het Orchestre de Paris gaf daar onder leiding van Ariane Matiakh fraaie uitvoeringen van Gabriel Fauré’s toneelmuziek bij Pelléas et Mélisande en Aus Italien van Richard Strauss. In november had zij al, eveneens met het Orchestre de Paris, Penthesilea (2015) van Pascal Dusapin gedirigeerd. Dat had ik toen gemist. Het leuke van veel gemiste on line concerten is dat je ze nog een tijd kunt terugkijken. Zo ook hier: zeer indrukwekkend.
Een week later werkte ik met Wilma aan de Nocturne die zij tijdens de eerste lockdown voor mij (en mijn romantische Bechstein) heeft geschreven. Een klein juweeltje, dat ik graag wil opnemen. Maar dat moet dus met mijn vleugel en opnames in de muziekkamer hebben eigenlijk niet de vereiste geluidskwaliteit. Dilemma dus.