In Parijs/Frankrijk kennen we de zogenaamde ‘panthéonisation’. Om die te ondergaan moet je dood zijn (liefst al heel lang, volgens mij) en je heel erg verdienstelijk hebben gemaakt voor…
Vrouwkje Tuinman: Afscheidstoernee (2016) Astrid Lampe: Tulpenwodka (2021) Lieke Marsman: De volgende scan duurt vijf minuten (2018) Maud Pouradier: Parler en chantant. Une philosophie de l’opéra (2023) [t/m hoofdstuk…
Al jaren volg ik een ochtendritueel. Het begint, uiteraard, met het aflopen van mijn wekker, in de regel om kwart voor negen. Eenmaal in de huiskamer, zet ik mijn…
Bregje Hofstede: December (2022) Jules Massenet: Mes souvenirs (2012, éd, 2022) Jacques-Émile Blanche: Passy (1928) Joke J. Hermsen: Onder een andere hemel. Over heimwee & vertepijn (2023) Tinneke Beeckman:…
Paul Verhaeghe: De neoliberale waanzin. Flexibel, efficiënt en … gestoord (2012) Goliarda Sapienza: Lettre ouverte (= Lettera aperta, 1967; éd. 2021) Goliarda Sapienza: Le fil de midi (= Il filo…
Het is al weer bijna twee weken geleden. Op 19 oktober ging ik naar de stopera, voor een uitvoering van de opera Innocence van Kaija Saariaho. (wordt vervolgd)
Een aantal geledingen van de professionele sport horen ongetwijfeld tot de meest geperverteerde aspecten van onze samenleving. Daarom nu even een lofzang op Femke Bol, die vorige week werd uitgeroepen…
Vrijdag 13 oktober ging ik weer eens naar München, dit keer naar de Isarphilharmonie, voor een concert van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks onder leiding van zijn nieuwe chefdirigent Simon…